تاثیر هاوینگ بر روی ارز دیجیتال بیت کوین
نوشته شده توسط : صابر اعظمی

هاوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین پدیده‌ای است که تقریبا هر ۴ سال یکبار (به عبارت دقیق‌تر هر ۲۱۰ هزار بلاک یکبار) در شبکه بیت کوین اتفاق می‌افتد. در این رویداد، پاداشی که انگیزه ماینرها برای فعالیت در شبکه است نصف می‌شود و درآمد بیت کوین حاصل از استخراج تا حد زیادی کاهش می‌یابد. در حال حاضر پاداش استخراج بیت کوین ۱۲.۵ بیت کوین است که سال آینده به ۶.۲۵ واحد کاهش خواهد یافت. نصف شدن پاداش تا زمان استخراج آخرین بخش‌های بیت کوین باقیمانده در حوالی سال ۲۱۴۰ به پایان خواهد رسید و با آزاد شدن ۲۱ میلیون واحد سکه در شبکه دیگر بیت کوینی به عنوان پاداش بلاک به ماینرها تعلق نخواهد گرفت.

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم و بسیار مهم است این است که هاوینگ به صورت کاملا مستقیم بر روی قیمت بیت کوین تاثیر نمی‌گذارد.اتفاقی که در هاوینگ می‌افتد به این شکل است که با نصف شدن پاداش ماینرها، درآمد بیت کوینی آن‌ها از استخراج کاهش می‌یابد. تقریبا هیچ استخراج‌کننده‌ای دوست ندارد که با استخراج بیت کوین متحمل ضرر شود و از عهده هزینه‌هایی مثل برق و نگهداری دستگاه‌هایش برنیاید.

بر همین اساس تقریبا تمام ماینرها با فرض سودآور بودن ماینینگ به فعالیت در شبکه ادامه می‌دهند و در غیر اینصورت ترجیح می‌دهند که دستگاه‌های خود را خاموش کنند. یعنی درآمد ماینرها همیشه باید بیشتر از هزینه‌هایشان بوده و سود خالصی که عاید آن‌ها می‌شود نیز برای حفظ انگیزه آن‌ها جهت فعالیت کافی باشد.برای درک بهتر رفتار ماینرها در قبال هاوینگ بهتر است برخی موارد مربوط را نیز بررسی کنیم.

پس بر این اساس می‌توان خارج شدن مدل‌های قدیمی مانند S9 را پس از هاوینگ بعدی از مدار استخراج شبکه بیت کوین انتظار داشت. از طرفی جایگزینی مدل‌های جدید با مدل‌های قدیمی‌ که طی این مدت اتفاق می‌افتد، سبب افزایش هش ریت شبکه و در کنار آن بالاتر رفتن قیمت سر به سر برای تمامی‌ دستگاه‌ها می‌شود که خروج مدل‌های قدیمی‌تر را سرعت می‌بخشد.

طبق آخرین تحقیقات انجام شده، چین به تنهایی بیش از ۶۰ درصد قدرت استخراج بیت کوین را در چند ماه گذشته در اختیار داشته است. این آمار برای استان سیچوآن چین تا حدود ۵۰ درصد کل قدرت شبکه برآورد شده است. صرف نظر از فارم‌های بزرگ در حال احداث در سایر نقاط جهان مانند سیبری و ایالت تگزاس، می‌توان چین را به عنوان تعیین‌کننده‌ترین کشور در قدرت استخراج بیت کوین در نظر گرفت.

برای همین نیز معمولا با در نظر گرفتن هزینه برق در چین، قیمت سر به سر برای دستگاه‌های مختلف مشخص می‌شود.شاید عجیب به نظر برسد اما تابستان‌های بارانی این کشور هزینه برقِ استخراج بیت کوین را تا حد بسیار زیادی (تا حدود یک سوم) کاهش می‌دهد. این اتفاق موجب پایین‌تر رفتن قیمت سر به سر شدن برای تمامی دستگاه‌ها و ادامه دادن استخراج حتی در قیمت‌های پایین‌تر بیت کوین می‌شود.

بر اساس برخی مدل‌های پیش‌بینی قیمت بیت کوین مانند انباشت به جریان، قیمت این ارز دیجیتال پس از هاوینگ باید افزایش قابل توجهی را تجربه کند، این در حالی است که فصل بارانی چین می‌تواند هزینه‌ برق استخراج در این کشور را به طور قابل توجهی کاهش داده و افزایش قیمت بیت کوین را در چند ماهه تابستان به تاخیر بیندازد و یا از شدت رشد آن بکاهد.





:: برچسب‌ها: ارز دیجیتال , هاوینگ ,
:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 آذر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: